
Most čez Mesinsko ožino, ki bi povezal Sicilijo s celino, je v italijanski politiki ena osrednjih tem, njegova gradnja pa eden glavnih projektov trenutne vlade. Čeprav ga odločno podpira tudi premierka Giorgia Meloni, pa je največji zagovornik gradnje mostu minister za infrastrukturo Matteo Salvini.
Predsednik stranke Liga, ki je v svojih začetkih zagovarjala regionalizem in celo odcepitev severa države, Matteo Salvini bo morda postal politik, ki bo italijanski škorenj povezal v celoti. Kot piše Politico, se je odločil vse staviti na projekt gradnje mostu čez Mesinsko ožino. Ni čudno, da ga je tako imenoval za najpomembnejši projekt na svetu.
Glede na načrte bi čez Mesinsko ožino tekel viseči most, dolg 3,7 kilometra, ki bi stal predvidoma 13,5 milijarde evrov. Zagovorniki gradnje trdijo, da bo močno olajšal potovanja in državi prinesel tudi gospodarsko korist. Kritiki opozarjajo, da bo stal na potresnem območju, motil živali ter da ga bodo gradili v deželi mafije, ki pri velikih projektih rada vzame svoj delež.
Premostitev Mesinske ožine Italijane vznemirja že zelo dolgo. Ideja se je na mizah različnih vlad znašla v sedemdesetih in osemdesetih letih, prve konkretne korake pa je storil premier Silvio Berlusconi. Vzpostavil je konzorcij izvajalcev, sprejel zakone in financiranje. Konec leta 2009 so celo začeli prva pripravljalna dela. A udarila je finančna kriza in Berlusconijev naslednik Mario Monti je gradnjo mostu postavil na hladno.
Od tedaj je načrt z zanimanjem gledalo več vlad, Giorgia Meloni pa je projekt znova zagnala. Vlada je sprejela potrebne zakone in posodobila načrt, Salvini pa je napovedal, da se bo gradnja začela letos poleti. To se ni zgodilo, projekt pa je v sredo doživel hud udarec na računskem sodišču, ki je zavrnilo vladni načrt gradnje. To sicer projekta ne bo pokopalo.

Še leta 2016 nasprotoval gradnji
Salvinijeva odločna podpora dragemu in zahtevnemu projektu, ki bo največ koristi prinesel jugu države, je nekoliko nenavadna. Kot piše Politico, je bila namreč njegova Liga ustanovljena na severu, v osrčju italijanskega industrijskega motorja. Dolgo je zagovarjala večjo avtonomijo in celo odcepitev tega dela Italije ter ostro kritizirala vlaganja v revnejši jug države.
Salvini je še leta 2016 gradnji mostu nasprotoval. Preobrat v gorečega zagovornika italijanski politični analitiki vidijo v njegovem poskusu, da ostane relevanten. Liga je namreč izgubila primat na desnici in je od volitev leta 2022 v senci Bratov Italije. Salvini je moral po volitvah pristati na precej manj izpostavljen položaj infrastrukturnega ministra. "Ideja o velikem gradbenem projektu mu služi zato, da si zagotovi nekoliko bolj pomembno vlogo v javni razpravi," je za Politico dejala Nicoletta Pirozzi iz mislišča Istituto Affari Internazionali.
Nad projektom v Ligi tudi danes očitno niso povsem navdušeni. Kot je za Politico dejal vidnejši član stranke, ki je želel ostati neimenovan, so v Lombardiji in Benečiji (Veneto) vsi jezni na Salvinija in njegovo obsesijo z mostom. "Skoraj vsi v stranki, ki prihajajo s severa države, mislijo, da je to le potrata denarja," je dejal.

Ligaši sicer v uradnih izjavah dajejo vtis enotne podpore projektu. Senator Claudio Borghi je za Politico dejal, da strankini izobčenci še kritizirajo projekt, a da gradnjo mostu večina stranke razume kot koristno za sever.
Salvinijeva stranka je tudi sicer v zadnjem obdobju zašla v krizo, zaradi katere je njegov stolček na čelu stranke precej majav. Po slabem volilnem rezultatu leta 2022 je Salvini Ligo popeljal na skrajno desno. Tako je v ospredje prišel nekdanji general italijanske vojske Roberto Vannacci, ki je postal podpredsednik Lige in evropski poslanec. S svojimi ognjevitimi in kontroverznimi izjavami parira Salviniju, ki v stranki doslej ni imel jasnega rivala. Če se stava z mostom ne bo obrestovala, pa se to lahko hitro spremeni.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje